Вінниця звернулася до Кабміну щодо офіційного врегулювання використання електросамокатів
Вінниця офіційно звернулася до Кабінету Міністрів із пропозицією повернутися до розгляду законопроєкту, який має врегулювати використання електросамокатів в Україні. В нашій громаді вже діють локальні правила для операторів прокату.
Разом з тим без національного законодавства залишаються прогалини у питаннях безпеки, відповідальності та правового статусу цього виду транспорту. Тому є потреба у врегулюванні даного питання.
Сервіси прокату вже активно працюють, жителі залюбки пересуваються двоколісними у справах, на роботу, навчання і просто для душі - проїхатись з вітерцем. Втім, за мобільною зручністю стоїть багато нерозв'язаних питань: електросамокати досі не врегульовані на рівні закону.
Попри те, що ще у 2023 році, у першому читанні Верховна Рада вже ухвалила законопроєкт, що вводить поняття «легкий персональний електротранспорт» (самокати, гіроборди, моноколеса). Втім, далі справа не пішла, тож на сьогодні електросамокати в Україні юридично не мають ані чітко визначеного статусу, ані обов'язкових правил їзди та чітко визначеної відповідальності за порушення.
У Вінницькій громаді діє підписаний меморандум з п’ятьма операторами, що надають послуги оренди електросамокатів: «Bolt», «Vevi», «Jet», «E-wings», «Еcos».
Сьогодні у місті працюють щонайменше 1200 електросамокатів, які можна взяти в оренду через додаток на мобільному. У межах домовленості з операторами, ними обмежено швидкість руху. Вони програмують самокати в такий спосіб, щоб ті не розганялись понад 20 км/год містом, у деяких зонах до 15 км і менше, – розповідає директор департаменту транспорту та міської мобільності ВМР Андрій Сорокін. – У нашій громаді для них визначено спеціальні локації для паркування та точки ребалансування. Ми постійно на зв’язку з перевізниками: моніторимо дотримання швидкісних обмежень, оновлюємо геозони.
Втім, поки немає державного закону, притягнути до відповідальності користувача, який, наприклад, наїхав на людину, чи зіштовхнувся з іншим водієм, майже неможливо, зазначають в департаменті. Люди ж їдуть тротуарами на шаленій швидкості, без шоломів, часто порушуючи правила. Також самокати використовують неповнолітні та на один стають по кілька людей.
Зараз, якщо самокатист в’їде у пішохода, то довести щось буде складно. Закон має встановити, хто несе відповідальність у разі ДТП, яку саме та в яких випадках. Урегулювання дасть змогу встановити максимально дозволену швидкість для всіх, не лише для операторів, а й для власників самокатів, також обов’язкова наявність шолома та світловідбивачів, визначить де можна і де не можна їздити, наприклад, заборонити рух тротуарами. Закон повинен чітко визначити: електросамокат – це персональний транспортний засіб. Як, наприклад, у Польщі чи Німеччині, – зазначає Андрій Сорокін.
Вінниця одне з міст, яке на офіційному рівні, звернулося до Кабінету Міністрів із проханням повернутись до розгляду законопроєкту. І робить це не вперше.
Підтримку ініціативі висловили й інші громади.
Від чіткого закону виграють і пішоходи, і самокатники: перші отримають спокій та безпеку, а другі будуть знати й виконувати передбачувані та чітко прописані правила та свою відповідальність за їх порушення.
Нагадаємо, в Україні електросамокати стають все більше популярними. Це зручний та швидкий засіб пересування містом. Проте досі невирішеним залишається питання порушення правил дорожнього руху їхніми користувачами. Бо хоча самокати визначено як транспортний засіб, проте не внесено зміни до правил дорожнього руху.