У Вінниці керівники позашкілля обмінювалися досвідом та ідеями
Керівники й методисти позашкільних закладів з’їхалися до Вінницького міського Палацу дітей та юнацтва ім. Лариси Ратушної, щоб побачити, як у місті втілюють сучасне бачення позашкілля, перейняти досвід і забрати додому нові ідеї. Бо навіть у час випробувань найцінніше, що може дати позашкілля, – це щасливе дитинство й віра дитини в себе.
Вони щодня навчають дітей танцювати, малювати, шити, співати й програмувати, будувати моделі літаків і створювати мультфільми, плавати, мислити креативно й мріяти сміливо. Навіть під час війни педагоги дбають про те, щоб кожна дитина мала можливість для розвитку, спілкування та віри у власні сили. А цього разу самі стали учнями.
Нам дуже приємно, що сьогодні у Вінниці є що показати і чим поділитися. Палац дітей та юнацтва – це 90 років історії, традицій і талановитих випускників. Коли батьки вперше приводять свою дитину за руку в Палац, вона ще не знає, чим хоче займатися. І саме педагоги допомагають побачити, у чому її сила, до чого є схильність, підтримують і розвивають цей талант. І найголовніше – враховують бажання самої дитини, – розповідає заступниця вінницького міського голови Галина Якубович.
Десять напрямів, сотні гуртків і понад п’ять тисяч дітей щодня. Вінницький міський Палац дітей та юнацтва – місце, де розкривають таланти, ростуть мрії й народжуються майбутні зірки України.

Під одним дахом тут вирує життя: у п’яти балетних залах звучить музика, в басейні – бризки води, в майстернях – запах глини та фарби, а на футбольному полі, просто під вікнами Палацу, діти змагаються за м’яч, радіють перемогам і вчаться грати командою. Кожен хлопчик і кожна дівчинка мають тут свій темп, улюблений кабінет і викладача.
У наш непростий час позашкілля відіграє надзвичайно важливу роль. Воно допомагає дітям зберігати ментальне здоров’я, спілкуватися з однолітками, розвивати спортивні, музичні, творчі здібності. Бо поки багато дітей проводять час у гаджетах, ті, хто приходить у гуртки, живуть реальними емоціями, створюють щось руками, відчувають радість від власних досягнень. У цьому я бачу головну місію позашкілля допомогти дитині знайти себе, щоб цей досвід і цінності супроводжували її все життя. Бо чимало наших випускників стали гордістю Вінниці й України, серед них є і військові, і митці, і спортсмени, – зазначила Галина Якубович.

Під час зустрічі керівники позашкільних закладів області познайомилися з діяльністю Палацу, поспілкувалися з педагогами, які щодня відкривають дітям світ нових можливостей.
І не випадково, що саме цей заклад приймає колег з усієї області, – каже заступниця директора департаменту освіти Вінницької міської ради Ірина Божок. – Вінницький міський Палац дітей та юнацтва – найбільший і наймасштабніший заклад позашкільної освіти України. У цього закладу є унікальні напрацювання, власні методики та підходи, які викликають щире захоплення і в дітей, і в колег. Ми переконані, що кожен учасник сьогоднішньої зустрічі знайде тут щось нове, цікаве і зможе застосувати це у своїй громаді. Бо хоч наші позашкільні заклади різні за масштабом, усі вони об’єднані спільною метою – дати дитині можливість розкритися й повірити у свої сили.
Привітала учасників заходу та взяла участь у панельній дискусії щодо реалій та перспектив позашкілля Тетяна Каменщук, директорка департаменту гуманітарної політики Вінницької обласної державної адміністрації. Також у ролі експертів під час дискусії виступили Тетяна Дрозд, декан факультету публічного управління, соціальних та природничих наук комунального закладу вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» та Леся Старовойт, завідувачка кафедри мистецьких дисциплін дошкільної та початкової освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського.

Учасники долучились до інтерактивних сесій, де випробували сучасні підходи, які вже успішно використовують вінницькі позашкільники, ознайомились з можливістю використання цифрових сервісів у позашкільній освіті, проєктною діяльністю як інструментом розвитку STEM-освіти; спробували грати у настільні ігри, які є одним із методів подолання освітніх втрат.
У Палаці є все, що може бути дітям до душі: від дошколярика до гуртків з моделювання одягу. Авіамодельний гурток, комп’ютерний центр, гуртки журналістики, мультиплікації, робототехніки, англійська, оригамі, кераміка, балет і плавання – усе це лише частина великого творчого світу Палацу. Поки батьки працюють, діти тут розвиваються, навчаються, і це дає спокій сім’ям, що їхня дитина в безпеці та надійних руках. Завдяки облаштованому відповідно до всіх вимог укриттю, наші вихованці в безпеці займаються в офлайн-режимі, – розповідає директорка Палацу дітей та юнацтва Ірина Матусяк.
Велика частина роботи педагогів і вихованців Палацу – це не лише творчість, а й доброчинність. Юні вінничани разом зі своїми наставниками допомагають Захисникам і Захисницям: шиють подушки, тактичну білизну, плетуть маскувальні сітки, організовують благодійні ярмарки та заходи, на яких збирають донати для оборонців України.
Такі зустрічі є надзвичайно потрібними для педагогів. Ми завжди чекаємо їх із нетерпінням, адже це можливість поділитися досвідом, дізнатися про нові підходи й ідеї, які потім можна реалізувати у своєму закладі. Це, без перебільшення, ковток свіжого повітря. У нашій громаді понад 400 дітей охоплені позашкільною освітою, тому для нас дуже важливо постійно розвиватися, вдосконалювати свої навички й шукати нові способи зацікавити дітей, – зазначила директорка Будинку дитячої та юнацької творчості селища Муровані Курилівці.
Зустріч завершилася неформальним обміном ідеями – освітяни шукали партнерів для спільних проєктів, планували нові формати позашкільної роботи й надихалися один одним.
Усі учасники погодились: сучасне позашкілля – це не просто про навчання, а про щасливе дитинство, розвиток і підтримку дітей навіть у складний для України час.
Нагадаємо, на Вінниччині відбулася презентація результатів моніторингового дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. Про це поінформували у пресслужбі Вінницької обласної Ради.





