На Вінниччині презентували результати впровадження державної мови в закладах освіти
На Вінниччині відбулася презентація результатів моніторингового дослідження щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти.
Про це поінформували у пресслужбі Вінницької обласної Ради.
На захід були запрошені представники Вінницької, Черкаської, Полтавської та Кіровоградської обласних рад та адміністрацій, керівники органів управління освітою, директори та педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти, працівники центрів професійного розвитку, представники органів учнівського самоврядування та громадських організацій.
Заступник голови обласної Ради Ігор Івасюк зазначив, що мова – це значно більше, ніж просто засіб комунікації, це наша ідентичність та самобутність. І надзвичайно важливо її берегти, примножувати не тільки на культурному фронті, а й в освітньому просторі.
Всі ми знаємо відомий вислів Ліни Костенко – «Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову». За останні п'ять-сім років з нашою українською мовою відбулась дуже важлива трансформація. Вона стала впізнаваною. Зараз говорити українською – знак успішності. І це дуже важлива зміна, – сказав Ігор Івасюк. – Такий шлях утвердження ми проходимо важко, він пов’язаний з болем і втратами. Але ми маємо про це пам'ятати і робити все можливе заради нашої перемоги і збереження нашого надбання. Дякую представникам Державної служби якості освіти за таке моніторингове дослідження. Впевнений, що воно буде важливим для того, щоб наша мова стала ще більш вживаною.

Начальник управління Державної служби якості освіти у Вінницькій області Володимир Малінін презентував результати досліджень. Зокрема, зауважив, що зараз українська мова домінує в освітньому процесі. 94% батьків підтверджують, що навчання їхніх дітей відбувається державною мовою. 97% педагогів проводять уроки винятково української мови.
Збільшилася частка вчителів, які послуговуються державною мовою не лише під час уроків, а й у неформальному спілкуванні, на перервах, у взаємодії з батьками та між собою. В повсякденному житті відчутні позитивні зміни. 47% батьків почали частіше вживати державну мову. 43% учнів також відзначили зростання використання української мови в повсякденному спілкуванні, – сказав Володимир Малінін. – Інтернет та медіа – важливий аспект сьогодні. 54% учнів зазначили, що здебільшого або винятково користуються інтернет-ресурсами українською мовою. На жаль, російська мова ще присутня в побуті.
Формування репрезентативної вибірки здійснено державною науковою установою «Інститут освітньої аналітики». Опитування провели в Вінницькій, Черкаській, Полтавській та Кіровоградській областях. Макрорегіон Центр представляло 16 закладів загальної середньої освіти, 11 з яких знаходяться у місті, 5 – у сільській місцевості. Так, у 2024-25 навчальному році у дослідженні взяли участь 829 учнів та учениць 8-11 класів, майже 4 тисячі батьків та 572 педагоги. Серед учасників дослідження 84% учнів проживають у міській місцевості, 16% – у сільській. 87% батьків, учнів, які брали участь у моніторингу, проживають в міській місцевості, 13% – у сільській. І 81% учителів – з міської місцевості, 19% – з сільської.
Після обговорення результатів дослідження учасники зібрання зазначили, що необхідна підтримка педагогів у регіонах, де українськомовне середовище потребує розвитку; поширення якісного українськомовного медіаконтенту, який позитивно сприймається учнівством, педагогами та батьками; розвиток позаурочного мовного середовища в закладах освіти – українськомовні клуби, розмовні зустрічі, проєкти; інформаційна підтримка батьків щодо важливості формування українськомовного середовища вдома; мовні обміни, курси, онлайн-платформи для тих, хто прагне вдосконалити знання державної мови.
Нагадаємо, голова обласної Ради Вячеслав Соколовий зустрівся з представниками Lykke Global Advisors (США) Річардом Олівером Швабом, Полом Ентоні Рітакко ІІ, Вільямом Ентоні Хейем. Участь у зустрічі також взяли представники Агенції регіонального розвитку Вінницької області.





