Музей сталого розвитку відкрили у вінницькому ліцеї №18
Стіни цього навчального закладу зберігають не лише знання – вони оживають у рухах гончарного кола, у запахах подільського хліба, у сенсах, які складаються мов пазл із цілей сталого розвитку – тих самих, що сьогодні є дороговказом для світу, який хоче бути справедливим, стійким і людяним. Музей у ліцеї №18 створено так, аби не просто розповідати про події, а допомагати відчути й осмислити їх.
Цей унікальний простір став результатом тривалої та згуртованої праці педагогів, учнів, технічного персоналу закладу й активних мешканців громади. Тут об’єднали сучасні освітні технології, глибину культурної ідентичності та 17 цілей сталого розвитку, що визначають вектор змін у світі.
Україна впевнено крокує до Європи. А цілі сталого розвитку – це її компас. Важливо, щоб наші діти не лише чули про них на уроках, а й могли доторкнутися, відчути, зрозуміти. Саме тому такі ініціативи мають величезну вагу для освіти у нашій громаді, – зазначила директорка департаменту освіти Вінницької міської ради Оксана Яценко.
Музей побудований за принципом інтерактивності: тут можна сканувати QR-коди, слухати історії подільських хлібів, грати в авторські настільні ігри, знайомитися з локальною гастрокультурою, дізнаватися про енергоощадність у «розумному будинку» й навіть створювати традиційні страви в глиняному горщику. Частина експозицій – розробка учителів школи. Частина – результат співпраці з мешканцями громади. Багато експонатів виготовлені руками самих учнів і працівників закладу. Діти брали участь у створенні елементів оформлення, тестували ігри, проводили перші демонстраційні екскурсії, працювали з інструментами енергоаудиту і збирали локальні рецепти у своїх родинах.
Цей музей – жива тканина. У ньому – не просто цілі ООН, а наша українська глибина. Ми вклали в кожну зону не лише зміст, а й любов. Це не просто освітній ресурс – це простір, який формує цінності. Я дякую кожному, хто долучився до його створення, – наголосила директорка навчального закладу Катерина Поджаренко.
Саме через поєднання глобального й локального, практичного та духовного, матеріали музею формують у школярів уявлення про сталий розвиток, через конкретні приклади, простих щоденних дій – сортування, поваги до праці, енергоефективності, культурного коду.

Значну роль у створенні музею відіграв Фонд громади «Подільська громада», який не лише підтримав проєкт фінансово та організаційно, а й став рушієм діалогу між освітою, громадянським суспільством і культурними ініціативами регіону. Завдяки цій співпраці вдалося реалізувати ідеї, які, можливо, в інших умовах залишилися б мріями.
Коли дитина самостійно готує "Тиманівську кашу", а потім проводить мініаудит витоку енергії в класі – це і є освіта нового рівня. Тут поєднано культуру, екологію, економіку, історію – все, що формує майбутнє, – розповіла заступниця директорки з навчально-виховної роботи Вінницького ліцею №18 Ірина Матковська.
У перспективі музей планують перетворити у міський ресурс для освітніх і туристичних подій, до проведення яких залучатимуться учні закладу.
Нагадаємо, робили штучний масаж серця на манекені Євгені, зупиняли кровотечі, накладали турнікети та шини. У Музеї медицини, створеному за підтримки фонду «Подільська громада» учні вчаться рятувати життя у надзвичайних ситуаціях.