У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

Сьогодні 14:52

Простір, де кожен важливий: у школах Вінницької громади щодня сідають за парти 438 дітей з особливими освітніми потребами. Пандуси, ліфти, підйомники навіть у сховищі. І головне – атмосфера, в якій кожна дитина відчуває: я тут можу бути собою. В ліцеї №33 створено приклад справжньої інклюзії в дії.

У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням, де відриті 318 класів. Це місце, де вчитель і його асистент можуть дати кожній дитині саме те, що їй потрібно.

Кількість діток з особливими освітніми потребами зростає щороку, і війна тільки пришвидшила цю динаміку. Ми бачимо дітей із психологічними травмами, фізичними ураженнями, втратою зору, слуху. І в цих умовах особливо важливо створити безпечний, турботливий простір. І Вінниця це робить, – розповідає директорка департаменту освіти Оксана Яценко. – Але бачимо й іншу тенденцію: батьки особливих діток вірять, що їхня дитина варта найкращого: може навчатися серед однолітків, не бути ізольованою, відчувати себе рівною з іншими.

У ліцеї №33 є окремі санвузли, спеціалізоване укриття, тренажери, доступна бібліотека. Все продумано до деталей, аби діти з особливими освітніми потребами не відчували бар’єрів для навчання.

У класі можуть бути діти з порушенням спектра аутизму, мовлення, аутизмом, з інвалідністю. Діти вчаться бачити в них дещо глибше. Вони не ділять світ на «нормальних» і «особливих, – зазначає директорка ліцею №33 Наталія Сидоренко.

Учні інклюзивних класів не ділять світ. Діти з ООП. просто потребують трохи більше турботи, трохи більше тиші, трохи більше терпіння.

Ми, дорослі, часто ставимо бар’єри. А діти ні. Вони приймають. Вони вчать нас як це: просто бути поруч і не ставити питань. Навчаються відчувати, допомагати, поважати. Бо саме так виростає толерантність, – додає пані Наталія. Крім вчителів, освітній процес у таких класах організують їхні асистенти. І це не просто педагоги, які допомагають виводити літери та записувати умову задачі в зошит. Це люди, які стають підтримкою дітям з особливими освітніми потребами.

У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

Інклюзивний клас дозволяє вчителю та його асистенту більш індивідуально організувати навчання та перебування дитини в класі. Ми завжди поруч, аби пояснити, заспокоїти, підбадьорити, відчути настрій, – розповідає асистентка вчителя Ольга Руда.

У ліцеї працює також і асистент дитини.

Найчастіше цю роль виконує один з батьків, який пройшов відповідні курси.

«Моя Софійка навчається у 2 класі. Вона потребує асистента дитини, відповідно, я пройшла навчання і супроводжую донечку під час перерв. Моя роль – допомогти переодягнутися, пообідати, сходити до вбиральні. У нашому класі навчається кілька діток з особливими освітніми потребами з різними нозологіями, – розповідає мама учениці інклюзивного класу Вікторія Дідькович.

Восьмикласник Ілля також приходить до школи з мамою-асистенткою. Каже – не уявляє себе без своїх однокласників та вчителів. 

Мені подобається навчатися, це необхідно, щоб втілити в життя свою мрію. Хочу в майбутньому відкрити приватну школу з вивчення іноземних мов, – розповідає Ілля.

У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

Тож, впевнено до мрії разом із сином іде Тетяна Цилінська.

Це насправді класно, що у Вінниці є такі школи. Син відвідував дитячий садочок, де була інклюзивна група, це розширює можливості для діток з особливими освітніми потребами. Це не лише плюс для батьків, що їх дитина залучена до спільного освітнього процесу. Вони здобувають освіту за принципом «рівний рівному» і це безбар’єрне спілкування та соціалізація, – каже мама Іллі.

А коли дитині потрібно «перезавантажитися», вона має на це своєрідний острівець тиші серед шкільної метушні. Ресурсна кімната – це особлива зона турботи, де можна відпочити, побути в тиші, заспокоїтись, порелаксувати в сенсорній зоні, або просто поговорити з психологом.

Ще зі шкільної парти у Вінницькій громаді навчають жити згуртовано, розуміти, підтримувати, поважати й відчувати. Будувати майбутнє без бар’єрів, відкрите до кожного.

Нагадаємо, Вінниця продовжує впроваджувати інклюзивні підходи в освіті, підтримуючи безбарʼєрність та рівні можливості для гармонійного розвитку кожної дитини. У січні 2025 року у вінницьких дошкільних закладах освіти відкриють нові інклюзивні групи. 

Embedded thumbnail for У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

Читайте також

Втрата зору не завадила вінничанину стати срібним призером на чемпіонаті України
Втрата зору не завадила вінничанину стати срібним призером на чемпіонаті України
Детальніше
Юні літинські регбісти представлять Вінниччину на Всеукраїнському етапі «Пліч-о-пліч»
Юні літинські регбісти представлять Вінниччину на Всеукраїнському етапі «Пліч-о-пліч»
Детальніше
У фіналі «Пліч-о-пліч» з чирлідингу область представлятимуть ліцеїстки з Вінниці
У всеукраїнському фіналі «Пліч-о-пліч» з чирлідингу область представлятимуть ліцеїстки з Вінниці
Детальніше
Вінничан запрошують до обговорення стандартів забезпечення інклюзивності будівель
Вінничан запрошують до обговорення стандартів забезпечення інклюзивності будівель
Детальніше
У Вінницькій громаді перевірили на доступність Прозорі офіси
У Вінницькій громаді перевірили на доступність Прозорі офіси
Детальніше
Учні ямпільського ліцею висадили біля закладу вічнозелену алею
Учні ямпільського ліцею висадили біля закладу вічнозелену алею
Детальніше