У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

14:52 22.04.2025

Простір, де кожен важливий: у школах Вінницької громади щодня сідають за парти 438 дітей з особливими освітніми потребами. Пандуси, ліфти, підйомники навіть у сховищі. І головне – атмосфера, в якій кожна дитина відчуває: я тут можу бути собою. В ліцеї №33 створено приклад справжньої інклюзії в дії.

У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням, де відриті 318 класів. Це місце, де вчитель і його асистент можуть дати кожній дитині саме те, що їй потрібно.

Кількість діток з особливими освітніми потребами зростає щороку, і війна тільки пришвидшила цю динаміку. Ми бачимо дітей із психологічними травмами, фізичними ураженнями, втратою зору, слуху. І в цих умовах особливо важливо створити безпечний, турботливий простір. І Вінниця це робить, – розповідає директорка департаменту освіти Оксана Яценко. – Але бачимо й іншу тенденцію: батьки особливих діток вірять, що їхня дитина варта найкращого: може навчатися серед однолітків, не бути ізольованою, відчувати себе рівною з іншими.

У ліцеї №33 є окремі санвузли, спеціалізоване укриття, тренажери, доступна бібліотека. Все продумано до деталей, аби діти з особливими освітніми потребами не відчували бар’єрів для навчання.

У класі можуть бути діти з порушенням спектра аутизму, мовлення, аутизмом, з інвалідністю. Діти вчаться бачити в них дещо глибше. Вони не ділять світ на «нормальних» і «особливих, – зазначає директорка ліцею №33 Наталія Сидоренко.

Учні інклюзивних класів не ділять світ. Діти з ООП. просто потребують трохи більше турботи, трохи більше тиші, трохи більше терпіння.

Ми, дорослі, часто ставимо бар’єри. А діти ні. Вони приймають. Вони вчать нас як це: просто бути поруч і не ставити питань. Навчаються відчувати, допомагати, поважати. Бо саме так виростає толерантність, – додає пані Наталія. Крім вчителів, освітній процес у таких класах організують їхні асистенти. І це не просто педагоги, які допомагають виводити літери та записувати умову задачі в зошит. Це люди, які стають підтримкою дітям з особливими освітніми потребами.

У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

Інклюзивний клас дозволяє вчителю та його асистенту більш індивідуально організувати навчання та перебування дитини в класі. Ми завжди поруч, аби пояснити, заспокоїти, підбадьорити, відчути настрій, – розповідає асистентка вчителя Ольга Руда.

У ліцеї працює також і асистент дитини.

Найчастіше цю роль виконує один з батьків, який пройшов відповідні курси.

«Моя Софійка навчається у 2 класі. Вона потребує асистента дитини, відповідно, я пройшла навчання і супроводжую донечку під час перерв. Моя роль – допомогти переодягнутися, пообідати, сходити до вбиральні. У нашому класі навчається кілька діток з особливими освітніми потребами з різними нозологіями, – розповідає мама учениці інклюзивного класу Вікторія Дідькович.

Восьмикласник Ілля також приходить до школи з мамою-асистенткою. Каже – не уявляє себе без своїх однокласників та вчителів. 

Мені подобається навчатися, це необхідно, щоб втілити в життя свою мрію. Хочу в майбутньому відкрити приватну школу з вивчення іноземних мов, – розповідає Ілля.

У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

Тож, впевнено до мрії разом із сином іде Тетяна Цилінська.

Це насправді класно, що у Вінниці є такі школи. Син відвідував дитячий садочок, де була інклюзивна група, це розширює можливості для діток з особливими освітніми потребами. Це не лише плюс для батьків, що їх дитина залучена до спільного освітнього процесу. Вони здобувають освіту за принципом «рівний рівному» і це безбар’єрне спілкування та соціалізація, – каже мама Іллі.

А коли дитині потрібно «перезавантажитися», вона має на це своєрідний острівець тиші серед шкільної метушні. Ресурсна кімната – це особлива зона турботи, де можна відпочити, побути в тиші, заспокоїтись, порелаксувати в сенсорній зоні, або просто поговорити з психологом.

Ще зі шкільної парти у Вінницькій громаді навчають жити згуртовано, розуміти, підтримувати, поважати й відчувати. Будувати майбутнє без бар’єрів, відкрите до кожного.

Нагадаємо, Вінниця продовжує впроваджувати інклюзивні підходи в освіті, підтримуючи безбарʼєрність та рівні можливості для гармонійного розвитку кожної дитини. У січні 2025 року у вінницьких дошкільних закладах освіти відкриють нові інклюзивні групи. 

Embedded thumbnail for У Вінницькій громаді працює 35 шкіл з інклюзивним навчанням

Читайте також

Вінницькі університети стануть частиною всеукраїнської мережі стартап-шкіл
Вінницькі університети стануть частиною всеукраїнської мережі стартап-шкіл
Детальніше
Юні шахісти з Тульчина та Літинської громади перемогли в обласному фіналі проєкту «Пліч-о-пліч»
Юні шахісти з Тульчина та Літинської громади перемогли в обласному фіналі проєкту «Пліч-о-пліч»
Детальніше
У Вінниці по вулиці Пирогова понижують тротуари для маломобільних людей
У Вінниці по вулиці Пирогова понижують тротуари для маломобільних людей
Детальніше
У вінницькому ліцеї №11 влаштували «Ігри пам’яті» на честь тих, хто не повернувся з війни
У вінницькому ліцеї №11 влаштували «Ігри пам’яті» на честь тих, хто не повернувся з війни
Детальніше
Протирадіаційні укриття, очне навчання та оздоровлення особливості навчального року 2024-2025
Протирадіаційні укриття, очне навчання та оздоровлення: особливості навчального року 2024-2025
Детальніше
Об'єднані заради фронту благодійна ініціатива у Вінницькому ліцеї №7
Об'єднані заради фронту: благодійна ініціатива у Вінницькому ліцеї №7
Детальніше