Київ виступив проти - чому тролейбусний рух у Вінниці запускали таємно
18 лютого 1964 року - одна із найважливіших дат розвитку Вінниці у 20 сторіччі! В цей день була прийнята в пасажирську експлуатацію перша черга тролейбусної лінії у нашому місті.
Не мало, не багато, але пройшло вже 60 років з того моменту як ідея тодішнього голови міської ради Лютворта Генріха Адамовича та начальника трамвайного управління Берника Степана Максимовича стала реальністю! За шість десятиліть неодноразово змінювався колектив депо, тролейбуси з кожним поколінням ставали легшими в керуванні для водіїв та комфортнішими для пасажирів.
На сторінці "Музею Вінницького трамвая" поділилися спогадами ветеранів підприємства, та тих хто працював над відкриттям тролейбусного руху у Вінниці.
Перед новим 1964 роком тролейбус вирушив на випробувальний рейс, проїхав лінією від будівельного технікуму до олієжиркомбінату. Як зараз, бачу той переобладнаний ЯТБ (марка тролейбуса) - маленький свіжо вифарбуваний, а біля нього радісні обличчя моїх друзів, - згадував Микола Вознюк, який займався відновленням першого вінницького тролейбуса.
Коли тягнули першу тролейбусну лінію до "Рибзбуту", я працював начальником служби електрогосподарства. Роботу ускладнювала нестача матеріалів, але це не розхолоджувало людей. Зробили лінію до ВПЗ - інша проблема: не вистачало електроенергії. Тому поставили підстанцію змонтовану у кузові списаного тролейбуса, - розповідав Балабух Володимир.
Пам'ятаю в лютому 64-го я і ще кілька дівчат з трамвайного депо були переведені кондукторами тролейбуса. Перший час пасажирів було мало. Продавала квитки, а згодом і газети. Паралельно із роботою навчалась на курсах водіїв тролейбусів. З 1965 року вже водила тролейбус. Тоді машин було мало, будь-яку поломку ремонтували вночі, щоб вранці тролейбус був на лінії, - згадувала Слюсар Марія.
В 1963 році було поставлене завдання зробити у Вінниці контактну мережу першої тролейбусної лінії. За дорученням тодішнього секретаря партії з кожного заводу під моє керівництво було виділено по два електрики. Загалом 68 осіб, - спогади Слічного Олександра.
Після відкриття у Вінниці першої лінії тролейбуса, на нараді в Києві столичні керівники виступали проти тролейбусів у Вінниці. Та факт залишився попри всі "ні", наш тролейбус назвали "незаконнонародженим дитям". Трамвайне управління стало трамвайно-тролейбусним, - спогади Кватернюка Василя.
Чому тролейбус робили таємно
Через три десятиліття після появи перших автобусних маршрутів, у місті в 1963 році почали будувати першу тролейбусну лінію. Маршрут був таким від площі Жовтневої (нині Героїв Чорнобиля) по вул. Островського, Немирівському шосе до робочого селища олієжиркомбінату (зупинка "Рибзбут").
Але все робилося таємно - адже уряд Української радянської республіки не давав дозволу на тролейбусу. За думкою чиновників, Вінниці достатньо було автобуса та трамвая.
Не маючи фінансів на проектну документацію транспортники та міські посадовці взялися будувати першу тролейбусну лінію. Робили це під виглядом проведення освітлення на вулиці Островського. Аби зрозуміти, як зробити тролейбусну лінію їздили в Житомир, а ще отримали допомогу в організації руху від Кишинівського тролейбусного управління.
Від транспортників Кишинева, Одеси, Львова, Чернівців, Миколаєва, Херсона та інших міст Вінниця отримала перші тролейбуси. Зазвичай, це були списані машини, які потребували капітального ремонту.
Нагадаємо, у Вінниці пройде екскурсія, присвячена 60-річчю від запуску тролейбусного руху у нашому місті. Про це інформують на сторінці Музею Вінницького трамвая.