Концерт-реконструкція «Це був спекотний «Summertime» Нью-Йорку і літеплий «Springtime» у місті над Богом»

Концерт-реконструкція: «Це був спекотний «Summertime» Нью-Йорку і літеплий «Springtime» у місті над Богом»

11:24 01.04.2024

«Дійсно, подих перехопило!» «Магія української пісні!», «Свідоме диво!», «Це справді була Подія культурного життя нашого міста».

Такі емоції вирували на концерті-реконструкції «Прилетіла ластівочка», який 24 березня відбувся у театрі ім. Садовського завдяки Інституту Леонтовича і агенції Open Music Project.

Повна зала вибухала оваціями після кожної композиції, яку глядачі могли максимально відчути завдяки надзвичайним історичним фактам, якими поділились ведучі концерту: дослідниця і популяризаторка історії «Щедрика», засновниця Інституту Леонтовича Тіна Пересунько, а також телеведучий каналу «ВІТА», воїн-захисник, а нині — капітану ЗСУ у запасі Олексій Літвінов.

Це був спекотний «Summertime» Нью-Йорку і, водночас, літеплий «Springtime» у місті над Богом! — відзначив Олексій Літвінов.

Концерт-реконструкція: «Це був спекотний «Summertime» Нью-Йорку і літеплий «Springtime» у місті над Богом»

У першому відділені концерту-реконструкції були відтворені виняткові пісні прем’єрного концерту Українського національного хору під орудою Олександра Кошиця, що 102 роки тому, 5 жовтня 1922 року, відбувся у Карнегі-хол. 

Стародавній український кант «Страшний суд» в обробці Порфирія Демуцького та кант «Почаївській Божій Матері» в обробці Миколи Леонтовича, воєнна колядка «Була вдовойка конець села» в обробці Олександра Кошиця, щедрівка «Ой там за горою» в обробці Миколи Леонтовича, веснянка «Ягіл, ягілочка» в обробці Олександра Кошиця, щедрівка «Ой сивая, тая зозуленька» в обробці Кирила Стеценка та легендарний «Щедрик» Миколи Леонтовича.

Багато з тих пісень, які понад 100 років тому відкривали Україну Америці, сьогодні майже не виконуються навіть в Україні. Приміром, ноти канту «Страшний суд», що відкривав прем’єру в Карнегі-хол, готуючи цей концерт, мені вдалось знайти в архівах лише в одному екземплярі, — розповіла Тіна Пересунько. — І це були ноти, яким більше 100 років. Надруковані Музичним відділом Міністерства мистецтв УНР спеціально для закордонних концертів Української Республіканської Капели 30 січня 1919 року. За тиждень до евакуації хору з Києва. Саме за цими понад 100-річними нотами артист Хору Українського Радіо Віктор Давиденко реставрував партитуру і ми відтворили твір на сцені у Вінниці.

Концерт-реконструкція «Це був спекотний «Summertime» Нью-Йорку і літеплий «Springtime» у місті над Богом»

Сюрпризами другого відділення концерту-реконструкції «Прилетіла ластівочка» стали хіти гастролей Українського Національного Хору країнами Північної й Південної Америки у 1922-1924 роках. 

Глядачів запалили американська пісня «О, Сюзанно!» Стівена Фостера та мексиканський хіт  «Перхура» Мігеля Лердо де Техади в аранжуванні Олександра Кошиця, колядка «Ой на горонці» в обробці Кирила Стеценка, колядка «Ой рано, рано кури запіли» в обробці Василя Ступницького, коломийка «Верховино, ти світку наш» і українська народна пісня «По опеньки ходила» в обробці Миколи Лисенка  та найніжніша українська колискова «Ой ходить сон коло вікон» Василя Барвінського.

Цю пісню знають всі! Добре її знав також і видатний американський композитор Джордж Гершвін, який, можливо, й справді побував тоді на прем’єрному концерті хору Олександра Кошиця в Карнегі-хол. Саме під час концерту в Карнегі-хол український хор вперше виконав цю пісню, під час турне Європою вона не звучала. Колискова Барвінського зразу ж викликала овації нью-йоркської публіки і стала хітом американського турне співаків, — зазначає Тіна Пересунько.

«Вони прийшли із малознаної України, — писала американська критика. — Щодо динаміки і хорових нюансів, нічого подібного ми ще не чули. Усіх зачарувала «Колискова».

«Колискова», котру заспівав нам Український Хор, сприятиме нашому цілковитому перевтіленню», — друкували мексиканські газети. 

«Одна з найбільш захоплюючих пісень — «Колискова» з її ніжним соло сопрано», — це відгук з канадської преси.

Цікаво, що вже через рік після завершення українського турне, на Бродвеї у Нью-Йорку презентували мюзикл Джорджа Гершвіна «Song of the Flame» — «Пісня полум’я». Одним з хітів цього мюзиклу була пісня «Cossack Love Song», в якій просто неможливо не впізнати нашу народну пісню «Їхав козак за Дунай». А ще у цьому ж мюзиклі, вперше на Бродвеї, звучав «Щедрик» Миколи Леонтовича. Тому — так, Джордж Гершвін працював із українським фольклором, і так — невипадково у його джазовому хіті «Summertime» чуємо мелодію української колискової «Ой ходить сон», — говорить Тіна Пересунько.

Концерт-реконструкція «Це був спекотний «Summertime» Нью-Йорку і літеплий «Springtime» у місті над Богом»

Невимовна глибина і щирий захват! Кожна мить концерту-реконструкції була наповнена відкриттями і приголомшливими історичними паралелями.

Заслуженими «Браво!» вінничани вітали головних музичних героїв концерту — Академічну хорову капелу Українського радіо і художню керівницю й диригентку Юлію Ткач. 

Славетний хор, до речі, у Вінницю приїхав вперше за часів відновлення незалежності. У фіналі концерту артисти виконали Гімн «Вже Воскресла Україна» в редакції Олександра Кошиця, стрілецький марш «Ой у лузі червона калина» в обробці Віктора Грицишина та колядку «Carol of the Bells» і «Щедрик» на біс.

Особлива подяка вінницькій публіці за аншлаг, теплий прийом та за готовність сприймати інтелектуальний мистецький продукт! — подякувала глядачам продюсерка знаменитих міжнародних фестивалів OPERAFEST TULCHYN та VINNYTSIA JAZZFEST, керівниця концертної агенції Open Music Project Ірина Френкель.

Концерт-реконструкція «Це був спекотний «Summertime» Нью-Йорку і літеплий «Springtime» у місті над Богом»

Окремими родзинками стали ще дві події, що 24 березня відбулися у межах концерту-реконструкції.

Вперше у Вінниці експонувалася і була програна на старовинному грамофоні рідкісна платівка 1922 року із найпершим нью-йоркським записом «Щедрика» у виконанні Українського національного хору під орудою Олександра Кошиця.

Раритетну американську платівку, яких в Україні є лише дві, у Вінницю привезла дослідниця Тіна Пересунько. А старовинний грамофон 1912 року для концерту надав відомий вінничанин, власник музею-кавʼярні «Панъ Заваркінъ та синъ» Олександр Абрамчук.

Концерт-реконструкція «Це був спекотний «Summertime» Нью-Йорку і літеплий «Springtime» у місті над Богом»

Також у фоє театру всі глядачі могли ознайомитись з історичною виставкою «Прийшли, заспівали, перемогли!», що присвячена історії світових гастролей Української Республіканської Капели та міжнародного тріумфу «Щедрика» Миколи Леонтовича. 

Цю виставку за підтримки відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні упродовж 2024 року Тіна Пересунько презентує у десяти університетах України.

А команди фестивалів OPERAFEST TULCHYN та VINNYTSIA JAZZFEST вже готують нові вражаючі мистецькі сюрпризи для Вінниці, які анонсують вже скоро.

Концерт-реконструкція «Це був спекотний «Summertime» Нью-Йорку і літеплий «Springtime» у місті над Богом»

Фото Андрія Кравченка.
 

Читайте також

Вихованці Вінницької дитячої школи мистецтв влаштували благодійні концерти для захисників
Вихованці Вінницької дитячої школи мистецтв влаштували благодійні концерти для захисників
Детальніше
Вінничан запрошують у новий тур Поділлям «Різдвяний хлібчик»
Вінничан запрошують у новий тур Поділлям «Різдвяний хлібчик»
Детальніше
На Вінниччині відкрили ще одну Алею пам’яті Героїв
На Вінниччині відкрили ще одну Алею пам’яті Героїв
Детальніше
У Вінниці встановили рекорд найдовшого в Україні декоративного намиста
У Вінниці встановили рекорд найдовшого в Україні декоративного намиста
Детальніше
Історія української хустки ще більше про вінницькі традиції та родинні обряди
Історія української хустки: ще більше про вінницькі традиції та родинні обряди
Детальніше
У Вінницькому планетарії влаштують музичний вечір під зоряним небом
У Вінницькому планетарії влаштують музичний вечір під зоряним небом
Детальніше